Digihjälp

Här kan du hitta information och hjälp om du vill använda digitala verktyg och elektroniska tjänster. Här hittar du också information om Tuetaan toisiamme-grupper där du kan lära dig digitala färdigheter tillsammans med dina kamrater.

Hjälpmedel

Sidan redigeras för närvarande.

Att söka sig till informationstekniska hjälpmedelstjänster

En sjukdom kan leda till begränsningar i funktionsförmågan, vilket i sin tur medför utmaningar i användningen av digitala enheter. Det kan till exempel vara svårt att använda en telefon eller surfplatta på grund av darrningar, eller så kan det vara svårt att hitta en lämplig ergonomisk ställning då man arbetar vid bordsdatorn. Det kan också hända att man har så stora problem att producera tal att man måste utnyttja informationsteknik som ett hjälpmedel för kommunikation. I dylika situationer kan det vara nödvändigt att söka sig till informationstekniska hjälpmedelstjänster.

  1. Först upptäcker man en begränsning i funktionsförmågan som gör det svårare att klara av vardagen och som skapar ett behov av hjälpmedelstjänster. Behovet av hjälpmedel kan också påtalas av närstående, rehabiliterare eller andra aktörer.
  2. När behovet har identifierats ska man söka sig till en enhet inom den offentliga hälso- och sjukvården. Där kan till exempel en tal-, fysio- eller ergoterapeut närmare kartlägga funktionsförmågan.
  3. Om det uppstår ett behov av hjälpmedelstjänster, utfärdar läkaren eller någon annan yrkesperson i branschen (till exempel en ergoterapeut eller en rehabiliteringsinstruktör) en remiss till en hjälpmedelscentral för bedömning. Utan remiss kan man inte få en bedömning.

Hjälpmedelstjänsterna är avgiftsfria i fråga om besök och lån av hjälpmedel. Tjänsterna kan vid behov genomföras i klientens egen verksamhetsmiljö. Detta kan till exempel innebära arbetsbordet hemma, där man har för avsikt att använda sin dator.

Processen för hjälpmedelstjänsterna kan vara kortvarig eller mycket lång. I synnerhet då det gäller progressiva sjukdomar är processen längre, eftersom behovet av tjänsterna ändrar i takt med att symtomen utvecklas. Det är viktigt att komma ihåg att processen alltid är individuell. Aktuell information om hjälpmedelstjänsterna i ditt välfärdsområde hittar du bäst på välfärdsområdenas webbplatser (till exempel Birkaland: pirha.fi, Egentliga Finland: varha.fi)

Övriga hjälpmedel och lättanvändningsfunktioner

Datoranvändningen kan även underlättas med annat än hjälpmedelslösningar. Med vissa så kallade ”vanliga” datortillbehör (möss, tangentbord, armbågsstöd, ställningar) kan man också främja användningen av enheten. Dessa kan köpas från elektronikaffärer och webbutiker som säljer datortillbehör. Det är bra att vara medveten om att det finns skillnader i butikernas utbud, och man har inte nödvändigtvis möjlighet att testa om hjälpmedlet i fråga hjälper en i vardagen. Specialsjukvårdens hjälpmedelstjänster kan vid behov ge vägledning och hjälp också i valet och anskaffningen av dylika hjälpmedel. Vid vissa välfärdsområden är det även möjligt att från hjälpmedelstjänsterna få dylika hjälpmedel på prov under en kort tid. När man får prova hjälpmedlet är det lättare att säga om man kan ha hjälp av det innan man själv fattar det slutliga anskaffningsbeslutet.

Dessutom kan utmaningarna med att använda digitala enheter underlättas av enheternas lättanvändningsfunktioner. Dylika inställningar som gör det enklare att använda en digital enhet kan inkludera en textförstorare, borttagning av dubbelklick, förenklande av dra-och-släpp-funktionen eller en dikteringsfunktion. Hjälp för att ta lättanvända funktioner i bruk finns att få till exempel av tillhandahållarna av digital hjälp i ditt eget område.

Information om hjälpmedlen som bilder och videor

Klicka på rubrikerna nedan för att öppna innehållet.

Webbinarier

Ergoterapeut Terhi Pärssinens webbinariehelhet om informationstekniska hjälpmedel:

Främjande av datoranvändning: bordsdatorer och bärbara datorer

Surfplattor, telefoner och apparater för miljöhantering

Informationstekniska hjälpmedel

Processbeskrivning av utvärderingen av hjälpmedel för datoranvändning

Tjänster för kommunikationshjälpmedel enligt region

Hjälpmedel som stöd för användning av digitala enheter (pdf)